
Udskiftning af billedeklystron på Tommerup-senderen i 1990. Senderen på Fyn blev en strategisk vigtig mast i forhold til TV 2’s geografiske placering i Odense.
Indtil 1988 havde Danmarks Radio haft monopol på tv, men en politisk beslutning om et mere konkurrencepræget mediemarked banede vejen for en konkurrent til DR. TV 2 var Danmarks første landsdækkende kommercielle tv-kanal. En mediepolitisk begivenhed, men også en teknologisk transformation af dansk tv.
Udrulningen af TV 2 var en af de største tekniske investeringer i dansk broadcast-infrastruktur siden fjernsynets indtog. Det var en milepæl i digitaliseringen af tv-mediet og et vigtigt skridt mod den teknologiske udvikling, der senere skulle føre til satellit-tv og digitalt jordbaseret tv (DTT).
Nyt dansk tv-landskab
For at TV 2 kunne nå ud til hele Danmark, var det nødvendigt at etablere et nyt UHF-baseret sendenet, parallelt med DR’s eksisterende netværk. Statens Teletjeneste (nu Cibicom) opførte nye UHF-master for at dække hele landet, og frekvenstildelinger blev koordineret, så TV 2’s signal kunne sendes uden at forstyrre DR’s eksisterende udsendelser. Mange af de ældre sendemaster blev opgraderet for at kunne håndtere den øgede kapacitet, som en ekstra tv-kanal krævede.
For danskerne betød lanceringen af TV 2 flere valgmuligheder, og konkurrencen skabte mere dynamik i tv-markedet.
TV 2’s kommercielle model var reklamefinansieret, hvilket muliggjorde en anden tilgang til tv-produktion end DR’s licensfinansierede indhold. Samtidig skabte etableringen af en ny kanal vækst i tv-branchen, hvilket resulterede i nye arbejdspladser og en øget produktion af dansk indhold.
Ved at bygge, administrere og drive de nye UHF-master var Statens Teletjeneste afgørende for moderniseringen af Danmarks tv-infrastruktur. Det var en tidlig form for multinetværksdrift, hvor én aktør håndterede flere kanalers udsendelser.
Indførelsen af TV 2 var ikke blot en mediepolitisk begivenhed, men også en teknologisk transformation af dansk tv. Det lagde fundamentet for et moderne og konkurrencepræget tv-marked – en udvikling, der stadig præger danskernes medieforbrug i dag.